Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vitamíny jsou esenciální látky, které spolu s bílkovinami, sacharidy a tuky patří k základním složkám lidské potravy. Většinu z nich si lidský organismus nedokáže sám vyrobit, musejí být tudíž přijímány v potravě nebo formou různých vitamínových doplňků. Vitamíny jsou nezbytné pro celkové zdraví a správnou funkci organismu, imunitní systém, krvetvorbu a nervovou soustavu, účastní se tvorby hormonů. Podílejí se na metabolismu tuků, bílkovin a sacharidů Nedostatek vitamínů může vyústit až ve vážná onemocnění. Vitamíny se dělí do dvou skupin - rozpustné  v tucích a rozpustné ve vodě. Rozpustné v tucích se v těle ukládají do zásoby a vydrží několik týdnů nebo měsíců. Jde o vitamín E, D, K,A a beta-karoten. Vitamíny rozpustné ve vodě se v organismu neukládají do zásoby, přebytek se vyloučí močí a musí se tedy pravidelně doplňovat. Jsou to - vitamín C, vitamíny B-komplexu (kromě B12), kyselina panthotenová, kyselina listová a biotin

VITAMÍN A

tento vitamín je potřebný pro buněčný růst, vývoj kůže a buněčných membrán a řadu metabolických funkcí, pro zdravé oči a dobrou činnost pohlavních žláz.Zlepšuje kvalitu poševního hlenu, důležitého pro snadnější proniknutí spermie k vajíčku. Vitamín A se dělí na tzv. retinol, který je obsažen v mléce, másle, vaječném žloutku,sýru, jogurtu, játrech a ledvinkách a beta-karoten, obsažený v mangu, mrkvi, sladkých bramborách, papáje, broskvích a tmavozelené zelenině. Retinol může být velice nebezpečný při předávkování ( už při 2800 mcg), způsobuje totiž vrozené defekty plodu (např. slepotu). Z tohoto důvodu se nedoporučuje jíst játra a výrobky z nich, které obsahují veliké množství retinolu. Beta-karoten je mnohem bezpečnější, protože se přeměňuje na vitamín A podle potřeby organismu, nelze se jím tedy předávkovat.  Obsažen - mrkev, nať petržele, listová zelenina, třešně, červená řepa, meruňky, žluté ovoce, vejce, mléčné výrobky, rybí tuk, játra, sladkovodní řasy chlorella a spirulina. Potřebné množství lze snadno získat z běžné stravy a doplňování se  nedoporučuje.. Průměrná denní dávka pro dospělého člověka je stanovena na 0,8 mg. Nedostatek - šeroslepost, u dětí brždění růstu a vývoje. Předávkování - praskání a krvácení rtů, podrážděnost

VITAMÍN B 

 vitaminy B- komplexu se účastní při uvolňování energie z potravy.

VITAMÍN B1 (thiamin) - působní příznivě na nervový systém i proti únavě. Je třeba ho neustále doplňovat neboť tělo si neumí dělat zásoby. Zvýšená spotřeba při pití kávy a čaje, při fyzické námaze, stresu. Denní doporučená dávka je 1,5 mg - 3 mg (při zvýšené spotřebě). Zdroj -  vepřové a drůbeží maso, vnitřnosti, vaječný žloutek, mléko, ryby, lískové a vlašské ořechy, řeřicha,česnek, pšeničné klíčky, celozrnná mouka, luštěniny, pivovarské kvasnice, sójové boby, ovesné vločky, většina zeleniny , brambory. Nedostatek - nespavost, špatná koncentrace, bolest hlavy,zánět nervů, deprese, melancholie

VITAMÍN B2 (ryboflavin) - pomáhá spalovat cukry. Jeho nedostatek mají především lidé léčeni antibiotiky, ženy beroucí hormonální antikoncepci, diabetici, lidé s poruchou štítné žlázy nebo různými střevními poruchami. Zdroj - mléko, játra, ledviny, sýry, ryby, vajíčka, jogurt, zrniny, dýňová semena, mandle, ořechy, listová zelenina, avokádo, kvasnice, tvaroh, kakao, vepřové, hovězí a telecí maso, ořechy, brambory, ryby. Doporučená dávka 1,2 a 1,6 mg. Nedostatek - bolavé a citlivé ústní koutky, záněty sliznice úst a jazyka, mastné vlasy, záněty spojivek a světloplachost

VITAMÍN B3 (niacin) - bez něj nemůže pracovat mozek. Napomáhá při likvidaci tuků a cholesterolu v těle.Zdroj - ryby, libové maso, výrobky z celozrnné pšenice, pivovarské kvasnice, játra, obilné klíčky, vejce, arašídy, bílé drůbeží maso, avokádo, datle, fíky, švestky, tuňák, krocan, fazole, hrách, semena slunečnice. Denní doporučená dávka je 16 mg, spotřeba roste při těhotenství, kojení, když je onemocnění ledvin, při pití alkoholu a konzumaci většího množství sladkostí. Nedostatek - nespavost, ztráta chuti k jídlu,váhový úbytek, bolestivost jazyka a sliznice úst, bolest břicha

VITAMÍN B5 (kyselina pantonelová) - napomáhá při růstu vlasů, léčí některé alergie, má význam při tvorbě protilátek, zvyšuje plodnost. Nedostatek tohoto vitamínu je většinou spojen s nedostatkem celé skupiny vitamínů B-komplexu. Denní doporučená dávka je 6 mg, vyšší dávky potřebují alkoholici, ženy beroucí hormonální antikoncepci, diabetici, starší lidé a lidé s onemocněním trávicího traktu. Velký význam má pro kosmetický průmysl, kde se používá ve formě panthenolu. Zdroj - maso, zelenina, semena , játra, kvasnice, ledviny, zrniny, rýže, otruby, ovesné klíčky, ořechy, kuřecí maso, melasa

VITAMÍN B6 (pyrodoxin) - důležitý při metabolismu tuků a bílkovin, podporuje imunitní systém, má preventivní a podpůrný účinek při léčbě nervových a revmatických onemocnění, ledvinových kamenů a premenstruačním sydromu. Denní doporučená dávka je 2 mg, vyšší potřebu mají lidé se zvýšeným příjmem bílkovin, těhotné a kojící ženy, ženy beroucí hormonální antikoncepci, osoby trpící celiakií. Nedostatek se projevuje zapomnětlivostí, poruchami trávicího a nervového systému, cukáním víček.Zdroj - kvasnice, pšeničné klíčky, játra, ryby, sójové boby, neloupaná rýže (natural), vejce, ořechy, ovesné vločky, melasa, zelí, kapusta, pohanka, listová zelenina, brambory, fazole, vepřové maso, banán, mrkev, kuře, ryby

VITAMÍN B12 (kobalamin) - hraje důležitou roli pro správné fungování nervové soustavy, je užíván jako lék proti anemii. Stabilizuje menstruační cyklus.Nedostatek způsobuje zároveň i nedostatek vitamínu B1, je častý u veganů . Zdroj - játra, hovězí, vepřové a rybí maso, vejce, mléko, mléčné produkty, droždí, kefír, acidofilní mléko, ledvinky, mořská řasa Spirula. Denní doporučená dávka je 0, 003 mg.

VITAMÍN B13 (kyselina orotová) - syrová zelenina, syrovátka, podmáslí

VITAMÍN B15 (kyselina pangaminová) - kvasnice, žloutky, mozeček, srdce, listová zelenina, obilné klíčky, lecitin

Kyselina listová - tmavé zelené listy zeleniny, mrkev, kvasnice, játra, žloutek, meruňky, avokádo, dýně, fazole a celozrnné obiloviny. Pro více informací o kyselině listové,která je velice důležitá v těhotenství, se vraťte na stránku o výživě

Inositol - játra, kvasnice, fazole, mozeček a srdce, grapefruit, hrozny, obilné klíčky, melasa, arašidy a zelí

Kyselina paraaminobenzoová - játra, kvasnice, ledviny, zrniny, rýže, otruby, obilné klíčky a melasa

VITAMÍN H

(Biotin)

nutný pro dobrý stav pokožky a nezbytný pro správný vývoj a funkci organismu. Denní doporučená dávka je 0,15mg. Nedostatek je vzácný a můžou jím trpět hlavně kojenci do 6 měsíců věku - s nedostatkem bývá spojován sydrom náhlého úmrtí. Obsažen - droždí, játra, ledviny, vaječný žloutek, soja, cereálie, ořechy

VITAMÍN D

(Kalciferol) 

částečně se tvoří z vlastních zdrojů v kůži, v běžné stravě je poměrně vzácný. Zdrojem jsou ultrafialové paprsky. Tělo jeho pomocí vstřebává a metabolizuje vápník.Zdravý člověk , který se nevyhýbá slunci, nepotřebuje extra přísun. Nedostatkem mohou trpět kojenci, staří lidé, vegetariáni, alkoholici, epileptici, lidé s nemocemi jater, ledvin a poruchou absorbce tuků. Obsažen - rybí tuk, tuňák, sardinky, tresčí játra, treska, makrela, losos, žloutek, máslo, mléko, maso

VITAMÍN E

(Tokoferol)

používá se při léčení některých nemocí srdečního nebo svalového původu. Likviduje křeče v lýtkách ( s hořčíkem), léčí kožní choroby, těžké opařeniny, jizvy. Dodává energii a chuť do života. Je to silný antioxidant, zvyšuje odolnost organismu proti virům a bakteriím, pomáhá zneškodňovat toxiny z cigaretového kouře a hraje významnou roli v prevenci rakoviny. Denní spotřeba 10 mg nebo 2 mg na 1 kg tělesné hmotnosti, předávkování (nad 1000 mg) se projevuje žaludečními potížemi a průjmem. Výskyt - listová zelenina, rostlinné oleje, kukuřice, vejce, chléb, máslo, sýry, hrách, fazole, špenát, kukuřičný olej, olej z obilných klíčků a sojový olej, rajčata,paprika, margariny, ořechy lískové, mandle, arašídy, slunečnicová semínka,růžičková kapusta, sója, celozrnné obiloviny

VITAMÍN K

(Menadion) 

je důležitý pro správnou srážlivost krve. Denní doporučená dávka je 6 - 8 mg denně, větší množství potřebují lidé, kteří berou antibiotika nebo mají nemocná játra. Předávkování je vzácné. Výskyt - špenát, rajčata, sojový olej, brokolice, kapusta, hlávkový salát,květák,jogurt, soja, hovězí játra, zelený čaj, žloutek, ovec, pšenice, chřest, máslo, sýr

VITAMÍN C

(Kyselina askorbová)

 je vitamín nezbytný pro růst a dobrý stav všech tkání, pro imunitní systém, podporuje odolnost organismu. Antioxidant. Předávkování není známo, vylučuje se močí. Denní doporučená dávka je 60 mg, jako prevence chřipek 200 mg, při onemocnění až 1000 mg. Více vitamínů potřebují také alkoholici, kuřáci, lidé, kteří často užívají aspirin a hormonální antikoncepci. Dávku je třeba zvýšit při šoku, stresu, hněvu, vzteku - tehdy je možno spálit až 3000 mg. Pokrývá asi 3/4 celé naší spotřeby vitamínů. Nedostatek se projevuje jako únava, malátnost, nízká odolnost proti nemocem, krvácivost dásní. Je obsažen - čerstvé ovoce a zelenina, zvláště nať petržele ,černý rybíz, jahody,šípky, paprika, křen, rajčata, citrusy, jahody, brokolice, kiwi, brambory, květák. Např. sklenice pomerančové šťávy dodá 80 mg vitamínu C

VITAMÍN F

(nenasycené mastné kyseliny, linolová, linolenová a arachidonová)

rostlinné oleje, sluničnicová, lněná a dýňová semena, obilné klíčky, sójové boby, ořechy, avokádo a mandle

VITAMÍN P

(bioflavonoidy, rutin, hesperidin) 

pohanka, černý rybíz, třešně, hroznové víno, bělavá dužina citrusových plodů, meruňky, borůvky, šípky, brokolice

VITAMÍN T

sezamová semena, vaječný žloutek

VITAMÍN U

má pozitivní účinek na stav sliznice žaludku a trávicího traktu. Obsažen - bílé zelí, rajčata, zelený čaj, zeleninové šťávy z celeru, špenátu a kopru

Zdroj- z velké části server www.prozdravi.cz

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář